Brabant zet koers naar duurzaam energiesysteem in 2050
Provinciale Staten stelden op 5 juni 2026 het Energieperspectief 2050 vast. Dit plan laat zien hoe Brabant overstapt op duurzame energie. In 2050 wil de provincie alleen nog schone energie gebruiken. Die energie komt zoveel mogelijk uit Brabant zelf. Daarvoor moet het energiesysteem de komende jaren flink veranderen.
Het Energieperspectief beschrijft hoe Brabant straks energie opwekt, opslaat en gebruikt. Ook staat erin welke stappen nodig zijn om in 2050 klimaatneutraal te zijn. De provincie pakt dit samen op met gemeenten, bedrijven en inwoners.
Brabant kiest voor een mix van energiebronnen en maakt daarbij deze keuzes:
vraag en aanbod van energie wordt beter op elkaar afgestemd in de regio.
investeren in opslag
Elektriciteit vormt de basis van het energiesysteem. De meeste energie komt straks in deze vorm beschikbaar.
Duurzame gassen, zoals waterstof en groen gas, vullen dit aan. Ze zijn vooral nodig voor industrie, zwaar transport en andere toepassingen waar elektriciteit niet goed past.
Warmte krijgt ook een belangrijke rol, vooral via warmtenetten voor woningen en gebouwen.
Samen met het Rijk onderzoekt de provincie de mogelijkheden van kleine modulaire kernreactoren.
Deze combinatie moet zorgen voor een energiesysteem dat betrouwbaar blijft, ook als het weer verandert of de vraag piekt.
De plannen raken iedereen. Huizen krijgen andere manieren van verwarmen en bedrijven stappen over op nieuwe energiebronnen. Tegelijk wil de provincie dat energie voor iedereen beschikbaar en betaalbaar blijft. Gedeputeerde Bas Maes (Energie): “We maken keuzes die nodig zijn voor de toekomst. We willen dat de energievoorziening schoon, betrouwbaar en betaalbaar blijft. Dat vraagt inzet van ons allemaal.”
Het Energieperspectief beschrijft hoe Brabant straks energie opwekt, opslaat en gebruikt. Ook staat erin welke stappen nodig zijn om in 2050 klimaatneutraal te zijn. De provincie pakt dit samen op met gemeenten, bedrijven en inwoners.
Brabant kiest voor een mix van energiebronnen en maakt daarbij deze keuzes:
vraag en aanbod van energie wordt beter op elkaar afgestemd in de regio.
investeren in opslag
Elektriciteit vormt de basis van het energiesysteem. De meeste energie komt straks in deze vorm beschikbaar.
Duurzame gassen, zoals waterstof en groen gas, vullen dit aan. Ze zijn vooral nodig voor industrie, zwaar transport en andere toepassingen waar elektriciteit niet goed past.
Warmte krijgt ook een belangrijke rol, vooral via warmtenetten voor woningen en gebouwen.
Samen met het Rijk onderzoekt de provincie de mogelijkheden van kleine modulaire kernreactoren.
Deze combinatie moet zorgen voor een energiesysteem dat betrouwbaar blijft, ook als het weer verandert of de vraag piekt.
De plannen raken iedereen. Huizen krijgen andere manieren van verwarmen en bedrijven stappen over op nieuwe energiebronnen. Tegelijk wil de provincie dat energie voor iedereen beschikbaar en betaalbaar blijft. Gedeputeerde Bas Maes (Energie): “We maken keuzes die nodig zijn voor de toekomst. We willen dat de energievoorziening schoon, betrouwbaar en betaalbaar blijft. Dat vraagt inzet van ons allemaal.”

Geen opmerkingen: